Köpvillkor

PRISER & AVGIFTER: Priserna anges i svenska kronor och gäller tills nya priser presenteras. I priset ingår 25% moms.

NEDSATTA PRISER: Erbjudanden om nedsatta priser gäller så länge lagret räcker om inget annat anges.

FRAKTER: Vi tar ut en fraktkostnad från 32 kr och uppåt. Fraktkostnaden är inkl. moms och beräknas på vikt och storlek dvs inte på var i landet du bor. Prisexempel för ca 5 kg totalvikt, blir ca 100 kr med undantag för skrymmande varor (max kostnad är f.n. 1000 kr). Exakta fraktkostnaden syns specificerad i kassan INNAN du bestämmer dig för att genomföra köpet. Frakten sker till DHL Servicepoint, Posten, DB Schenker via hämtpaket, eller för skrymmande eller tunga varor via hemleverans.

BESTÄLLNING OCH ORDERBEKRÄFTELSE: Direkt efter beställningen får du ett mail som meddelar att beställningen är mottagen. Uteblir mailet så titta i din skräppost, annars kan du ha skrivit fel mailadress. En orderbekräftelse skickas när varorna är på väg. Åldersgräns: är 18 år.

UTLANDSBESTÄLLNINGAR: Vi kan i vissa fall ta emot beställningar från utlandet (inom EU), men dessa hanterar vi i nuläget manuellt via mail till kundtjanst@balkongshoppen.se där vi offererar extra fraktkostnad, betalnings-alternativ mm. Vid utlandsbetalningar behövs följande IBAN-nr: SE8450000000052261026994 och Bic-kod: ESSESESS.
------------------------------------------------------

• SWISH: Betala direkt via mobilen med Swish betalapp. Fyll i Swishnummer 1233514973. Betalningen registreras direkt. Om du inte får upp Balkongshoppen i Swish-appen: Kontrollera att du har senaste app-versionen.

• BANKGIRO: betalas till bankgiro 691-1515 (glöm inte ange ditt ordernummer!)
Vid förskottsinbetalning skickar vi varorna först när vi har fått in betalningen. Tänk på att det kan ta upp till två arbetsdagar innan pengarna når vårt bankgiro. Om betalningen inte har nått oss inom fem arbetsdagar makuleras ordern.

• INTERNETBANKERNA: Payson erbjuder direktbetalningar via Swedbank, Handelsbanken, Nordea och SEB. Din betalning registreras automatiskt, är trygg och enkel och du behöver inget eget Paysonkonto för denna betalningsform. Det går snabbt och innebär inga extra avgifter. Payson håller höga säkerhetskrav och är PCI-certifierade av Trustwave som är en internationell organisation för säker e-handel. All trafik krypteras genom SSL 128 bitar.

• KLARNA KONTO/DELBETALNING: Delbetala från 50 kr/mån! Betalsättet för dig som själv vill välja hur mycket du betalar varje månad. men förutom att du alltid får hem dina varor innan du betalar, samlas alla dina köp på ett konto och på en faktura oavsett antalet köp eller om du har handlat i flera olika nätbutiker. Du betalar från 50 kr/mån eller 1/24 av totalbeloppet (miniköp för delbetalning = 1000 kr), men du kan när som helst välja att betala hela beloppet på en gång. Det du handlar nu börjar du att betala i slutet av nästkommande månad. 0 kr i uppläggningsavgift. För Klarna konto gäller årsräntan på 19,5 % och effektiv ränta från 26,99 % vid köp om 10.000 kr. Med andra ord blir den genomsnittliga räntekostnaden per månad, om du handlar något för 1.000 kr, ca 16,50 kr.

• KLARNA FAKTURA: Handla nu, betala 14 dagar efter leverans
Fakturan brukar både mailas och postas. Betalningsvillkor är 14 dagar netto. Vid försenad betalning utgår påminnelseavgift med, f.n. 60 kr, samt dröjsmålsränta med 2 % per månad + referensräntan. När du väljer att betala mot faktura tar vi ut en fakturaavgift på 29 kr. För paket som kommer tillbaka utan att blivit uthämtade så fakturerar vi våra frakt & hanteringskostnader. Vi överlåter alla fakturor till Klarna AB. Förenklad kreditprövning utan kännedomskopia sker. En förutsättning för att få handla mot faktura är att köparen har ett svenskt person- eller organisations-nummer samt inte har några betalningsanmärkningar.

– Privatpersoner och Enskild Firma. För att handla mot faktura behöver vi ditt personnummer. Leveransadressen måste vara samma som din folkbokförda. Har du en Enskild Firma så ska du logga in som privatperson eftersom organisationsnumret i en Enskild firma = ditt personnummer.

– Företag. För att handla mot faktura behöver vi ert företags organisations-nummer. Adressen måste vara samma adress som den företaget är registrerat på. Önskas annan leveransadress ber vi er kontakta oss.

• KREDIT- & BANKKORT: Vi accepterar Visa och MasterCard. Vår kortbetalning sker via DIBS vilket är ett säkert kortbetalningsföretag som används av landets stora svenska nätbutiker idag. Dina kortuppgifter överförs med SSL-kryptering direkt till banken, och ni riskerar därmed inte att någon obehörig får tillgång till dem. 

För kortbetalning: ange kortnumret, giltighetstiden, CVC-koden samt en SecureCode som skiljer sig mellan kort från olika banker. Kortbetalning är avgiftsfri, men pengarna dras direkt från kontot oavsett leveranstid. 

------------------------------------------------------

LEVERANSER: 
Beställningen expedieras inom 5 arbetsdagar (om inget annat står vid köpknappen). Du får besked via e-post när beställningen har skickats från oss. Fraktbolagets leveranstid på 1-3 dagar tillkommer. Har du uppgivit ett mobilnummer så aviseras du via sms. Vid dröjsmål på en leverans, informeras du som kund om detta samt om den nya leveranstiden och köpet kan hävas vid dylika dröjsmål.

Observera att paket oftast bara ligger kvar på utlämningsstället i 10 dagar. Vi måste tyvärr debitera kunden alla faktiska kostnader samt en administrativ avgift på 150 kronor för ej uthämtade paket, se nedan under "Ej uthämtade leveranser".

Ej uthämtade leveranser:
 Det är kundens ansvar att uppge en giltig leveransadress. Vid retur av ett icke uthämtat paket förbehåller sig Balkongshoppen i Stockholm AB rätten att debitera kostnaderna för frakt och returfrakt samt en administrativ avgift.

Skadad försändelse: Om en transportskada upptäcks anmäler du det genast till utlämningsstället eller vid hemkörning till fraktbolaget. Maila också ett foto till oss på skadan. Detta för att vi snabbt ska kunna skicka en ny produkt.

REKLAMATION: Enligt Konsument-köplagen har du rätt att reklamera en vara inom 2 år, under förutsättning att varan var felaktig vid leveranstillfället. Om det skulle visa sig att en vara är trasig eller har ett fabrikationsfel bör du kontakta oss direkt på kundtjanst@balkongshoppen.se. Vi kommer i första hand att försöka skicka dig en ersättningsprodukt utan extra fraktkostnad. Om vi inte kan ersätta dig med en ny vara gör vi en återbetalning till dig när vi har fått den skadade varan i retur och vi ersätter givetvis dina portokostnader. Spara alltid följesedeln tills returen är avklarad. 

ÅNGERRÄTT: Balkongshoppen i Stockholm AB tillämpar Distansavtalslagen, vilket innebär att du som kund har rätt att ångra ditt köp inom 14 dagar efter det att du har mottagit varan, under förutsättning att varan är i nyskick. Undantaget i övrigt är rea- eller beställningsvaror där ingen retur- eller bytesrätt finnes. Du står för fraktavgifterna såväl som risken för att varan skadas, eller kommer bort under returtransporten. Återbetalning av varans belopp sker inom max 30 dagar.

RETURSERVICE: Om du skulle behöva returnera något gäller följande: kontakta oss först på kundtjänst, och berätta vad du är missnöjd med. Om varan behöver returneras står du för fraktkostnaden såväl som risken för att varan skadas eller kommer bort under returtransporten. När vi har mottagit varan så behandlar vi ärendet beroende på om du utnyttjar din ångerrätt eller om det gäller en reklamation. Viktigt att notera är att du bifogar en kopia på din faktura/följesedel, samt uppger varför du inte är nöjd och hur vi ska betala tillbaka dina pengar.

------------------------------------------------------

PERSONUPPGIFTER: Balkongshoppen i Stockholm AB ansvarar för de uppgifter som du som kund lämnar till oss via genomförd beställning. Det innebär att du godkänner att ditt namn och kontaktinformation registreras i vårt kundregister. Dina personuppgifter kommer att användas till att administrera ditt köp hos oss och marknadsföra våra produkter via nyhetsbrev för att du skall kunna ta del av intressanta erbjudanden. Nyhetsbrevet kan du avsäga dig när du vill. Vi överlåter självklart inte dina uppgifter till någon annan, förutom vid eventuella inkassoärenden.

INFO OM COOKIES: Den 25:e juli 2003 trädde en lag i kraft som säger att alla som besöker en webbplats som använder cookies ska informeras om vad det är, varför de används och ska ha möjligheten att vägra användning av cookies. En cookie är helt enkelt en textfil som sparar information på din dator. Cookies används för att förbättra webplatsen och erbjuda möjligheter som inte vore möjliga annars. Cookies används på Balkongshoppen.se för att till exempel lagra information om vad du har i din kundvagn och för att “komma ihåg” vem som är inloggad.

Om du har valt att inte tillåta cookies kommer du inte att kunna handla här.
Om du har problem med kundvagnen eller inloggning kan det bero på att du inte accepterar cookies, om du vill acceptera cookies går du in på menyn "Verktyg" i ett Internet Explorer-fönster, och väljer "Internetalternativ". Där kan du tillåta cookies. Om du har något problem med detta, maila kundtjänst så hjälper vi dig.